Slik vasker du bilen utvendig

Ved å vaske bilen jevnlig forlenger man bilens levetid og minsker verditapet. Mange vaskehaller tilbyr vaskeprogrammer som spyler bilen både rundt hjul og under. Men det beste er å ta en skikkelig runde med høytrykkspyler, bøtte og svamp!
Det trenger ikke være 20 varmegrader for en utvendig vask. Noen få varmegrader er nok til å få av skitt og salt.

Avspyling

Piggdekk river opp asfalten, og tjære og salt setter seg på lakken. Dette må fjernes. Spyl bilen først for å få av det som sitter løst. Bruker du trykkspyler skal du holde litt avstand slik at du ikke ødelegger lakken eller spyler for hardt på komponenter som kan løsne eller ta skade.

Har du ikke høytrykkspyler selv kan du ta den første og tyngste vasken i en selvvaskehall på bensinstasjonen.

Avfetting

Etter en rask spyling sprayer du på avfettingsmiddel. Dette er sterk kjemi, og må ikke påføres i direkte sollys. Avfettingsmiddelet må heller ikke tørke på lakken. Sjekk hvilken temperatur avfettingen kan brukes i.

Spray på hele bilen under vinduene og nedover. Husk også felgene. Det finnes eget avfettingsmiddel for felger som er enda sterkere, men ofte holder det med vanlig avfetting også her.

La middelet virke et par minutter før du spyler av med høytrykkspyler nedenfra og oppover. Først når avfettingsmiddelet virker og tjære og skitt løsner fra lakken, vil du se hvor skitten bilen virkelig er.

Grovvask

Når du først har høytrykkspyler for hånden og er i gang med grovvask, er det lurt å spyle skikkelig på og rundt bremsene. Salt gjør at bremseskiver ruster, og bilen går ikke gjennom EU-kontroll om det er for mye rust på skivene, selv om skivene i utgangspunktet ikke er for slitt.

Husk også å spyle inni hjulbuer, under bilen, bak støtfangere og andre steder der skitt og salt kan gjemme seg bort. Vær forsiktig slik at du ikke spyler i stykker kontakter til lys eller andre skjøre deler. Kanskje bør du legge fra deg trykkspyleren og bruke vanlig hageslange i stedet. Poenget er å få skylt bort så mye skitt som mulig.

Finvask med bøtte og svamp

Etter en grovvask går du løs på bilen med bøtte og svamp. Du kan selvsagt kjøpe kostbar såpe for bilen, men etter avfetting og før polering går det like fint med Zalo eller en rimelig såpe.

Skyll svampen ofte og bytt vann. Begynn øverst og jobb deg nedover.  Ta en del av bilen og skyll med hageslange.

Når du har brukt svampen på bilen, avslutter du med felgene. Sitter bremsestøv og tjære hardt, kan du bruke sterk avfetting for felger, sterkt Zalo-vann og en gammel oppvaskkost. Pass på at felgene dine tåler sterke vaskemidler. Skyll godt av med rent vann etter vask.

Avtørking

Når skal hele bilen tørkes godt. Skaff deg et ordentlig pusseskinn eller en mikrofiberklut, skyll godt og vri godt om. Trekk vannet av lakken.

Før vanndråpene tørker på lakken trekker de til seg støv og pollen. Når de tørker, ligger støvet igjen på den nyvaskede bilen som irriterende støvskjolder. Tørker du bilen raskt etter vask før vanndråpene tørker på lakken unngår du slike «støvprikker».

Skyll og vri om pusseskinnet eller kluten ofte i en bøtte med rent og lunkent vann.

Pin   Viktig!

Når du har brukt avfetting på bilen og deretter vasket med kraftig såpe og høytrykkspyler er lakken svært ren, men også uten beskyttelse som polish eller voks. Kraftig kjemi fjerner effektivt også gammel voks.

Dermed er det smart å polere bilen nå som den først er gullende ren. Et lag med polish eller voks fjerner enda flere avfallsstoffer som oksidert lakk, og «tetter» lakken slik at den er mer motstandsdyktig.

En bil som utelukkende vaskes med kraftig kjemi er kanskje ren, men slites fort i lakken. Vasker du om vinteren og ikke har mulighet til å polere, bør du begrense bruken av sterk kjemi som kan slite av polering og voks. Det viktigste er uansett å få bort skitt og salt.

Til en «helt vanlig vask» mellom poleringsrundene må du bruke en mild bilsjampo som ikke fjerne polering eller voks i lakken.

Kilde: www.naf.no

Del denne artikkelen!

2017-01-03T09:35:40+01:00
Gå til toppen